Tagi

, , , , , , , ,

Akcja filmu „Zabójczy widok” rozgrywa się na dwóch należących do najbardziej rozpoznawalnych obiektach architektonicznych na świecie – wieży Eiffla w Paryżu (o czym pisałem wcześniej) oraz na moście Golden Gate w San Francisco. Na zdjęciu poniżej widać Golden Gate z sąsiedniego mostu San Francisco – Oakland Bay Bridge.Most Golden Gate w San FranciscoPrzenosimy się do San Francisco na pokładzie sterowca, z którego główny przeciwnik agenta 007 Maks Zorin (Christopher Walken), z towarzyszącą mu May Day (Grace Jones), podziwia panoramę miasta z mostem Golden Gate na pierwszym planie.Most Golden Gate w San FranciscoW kolejnej scenie pojawia się James Bond (w tę rolę po raz ostatni wcielił się Roger Moore) wysiadający z charakterystycznego dla San Francisco tramwaju linowego w portowej dzielnicy Fisherman’s Wharf. Na zdjęciu poniżej udało mi się sfotografować wagon o numerze 22, takim samym z jakiego wysiadał w 1984 roku Roger Moore na planie filmu.Tramwaj linowy w San FranciscoPodczas kręcenia ujęć w Fisherman’s Wharf, z wizytą na planie pojawiła się aktorka Maud Adams, która w filmie „Człowiek ze złotym pistoletem” wystąpiła jako Andrea Anders, towarzyszka Scaramangi, z kolei w „Ośmiorniczce” zagrała tytułową rolę. Zaproponowano jej, aby wystąpiła w trzecim filmie o agencie 007, tym razem jako jedna ze statystek. Wypatrzyć ją można jak wysiada z tramwaju linowego, którym przyjechał Bond oraz wśród tłumu spacerowiczów.

Przy jednym ze stoisk z owocami morza w Fisherman’s Wharf agent 007 spotyka agenta CIA Chucka Lee (David Yip). Na zdjęciu poniżej widać stoisko z krabami znajdujące się w pobliżu tego, przy którym filmowano wspomnianą scenę.Fisherman's Wharf w San Francisco James Bond znajduje sojuszniczkę w działaniach przeciwko Zorinowi w Stacey Sutton (Tanya Roberts). W poszukiwaniu informacji na temat jego działalności oboje ruszają do ratusza, którego główne wejście widoczne jest na zdjęciu poniżej. Ratusz w San FranciscoBonda i pannę Sutton przeglądających dokumenty zaskakuje Zorin w towarzystwie May Day. Złoczyńca zamyka oboje w windzie, po czym wznieca pożar w budynku.

Ówczesna burmistrz San Francisco, Diane Fennstein, tak bardzo wspierała pracę ekipy filmowej, że pozwoliła podpalić autentyczny budynek ratusza (widoczny na zdjęciu poniżej). Dodatkowo zorganizowałą ekipę strażaków współpracujących z filmowcami oraz rozesłała dzień przed kręceniem scen pożaru (które powstały 6-7 października 1984) notatkę do pracowników z nakazem zamknięcia okien na noc. Nie wszyscy dostosowali się do zarządzenia. Następnego dnia dyrektor biura podatkowego zastał swój gabinet całkowicie zalany.

Scenę pożaru filmowała pierwsza ekipa pod okiem reżysera Johna Glena. W celu uzyskania odpowiedniego efektu, w każdym narożniku na dachu ratusza umieszczono zbiorniki z gazem propanowym, podpalonym później przez zespół pirotechników. W scenie ze schodzącymi wśród płomieni Bondem i Stacey Sutton Rogera Moore’a dublował Dick Ziker natomiast Tanyę Roberts zastępowała Karen Price.Ratusz w San FranciscoBond ratuje Stacey z płonącego budynku, po czym rozpoczyna brawurową ucieczkę przed policją za kierownicą wozu strażackiego.Wóz strażacki w San FranciscoPodczas gdy pierwsza ekipa kręciła sceny z głównymi aktorami, filmowaniem sekwencji pościgu ulicami San Francisco zajęła się druga ekipa, pod okiem drugiego reżysera Arthura Woostera. Filmowanie pościgu trwające trzy tygodnie rozpoczęto na początku października 1984.

James Bond i Stacey Sutton docierają do kopalni, którą wraz z całą Krzemową Doliną chce zatopić Zorin. Agent 007 zapobiega tragedii i rusza w pościg za Zorinem uciekającym w sterowcu. Bond trzymając się liny cumowniczej przelatuje nad San Francisco, niemal zderzając się z najwyższym budynkiem w mieście – Transamerica Pyramid (na zdjęciu poniżej).

Wieżowiec Transamerica Pyramid w San FranciscoZbliżenia Jamesa Bonda wiszącego pod sterowcem kręcono z udziałem Rogera Moore’a w Pinewood Studios, natomiast sceny z panoramą miasta w tle powstały w San Francisco, z trzymającym się liny dublerem Johnem Arnettem. W dalekich ujęciach pod sterowcem zawieszono kukłę udającą aktora.

Pomysł wykorzystania w filmie sterowca naszedł filmowców podczas wizyty w San Francisco, kiedy zobaczyli nad miastem sterowiec z logo Fuji. Zwrócili się do firmy z prośbą o możliwość jego sfilmowania podczas przelotu w pobliżu mostu Golden Gate. Logo firmy Zorina, które naniesiono na model użyty w zbliżeniach, wzorowano na logo Fuji, dzięki czemu można było w filmie użyć część gotowych już ujęć. Most Golden Gate w San FranciscoKiedy sterowiec z James Bondem przelatuje nad mostem Golden Gate, agent 007 obwiązuje liną cumowniczą fragment jego konstrukcji. Sterowiec się zatrzymuje i dochodzi do konfrontacji przeciwników, z której obronną ręką wychodzi Bond.Most Golden Gate w San Francisco

Około 5 procent ujęć w sekwencji walki na szczycie Golden Gate powstało na rzeczywistym obiekcie, natomiast resztę sfilmowano z użyciem replik górnych elementów mostu i sterowca, zbudowanych w studiu Pinewood pod Londynem.

Most Golden Gate w San FranciscoŚwiatowa premiera filmu odbyła się 22 maja 1985 roku w Pałacu Sztuk Pięknych w San Francisco (jego fragmenty widoczne są na zdjęciach zamieszczonych poniżej).

Pałac Sztuk Pięknych w San FranciscoPałac Sztuk Pięknych w San Francisco

Źródła informacji:
–  A View to a Kill Audio Commentary, A View to a Kill Special Edition, Danjaq, LLC and United Artists Corporation, 2006
–  Inside „A View to a Kill”. An Original Documentary, reż. John Cork, Danjaq, LCC and United Artists Corporation, 2000
– „James Bond. Szpieg którego kochamy” Michał Grzesiek, Wydawnictwo Bukowy Las 2011
www.mi6-hq.com

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Reklamy